Kringkastingsorkestret

Kringkastingsorkestret, populært kalt KORK, er ditt og mitt orkester.

Ikke bare fordi vi betaler for det via NRK-lisensen, men fordi vi sannsynligvis hører det oftere enn noe annet orkester. Med tilstedeværelse i radioen, på fjernsynet, på internett og ikke minst gjennom utstrakt konsertvirksomhet er KORK sannsynligvis kringkastingens mest multimediale og interaktive virksomhet.

KORK ble opprettet i 1946 da NRK hentet inn det populære Bristol-orkesteret, og dets leder Øivind Bergh. Lytterne omfavnet orkestret sitt fra første buestrøk. Meloditimen gikk hver fredag kl 20. i 18 år, og da Rundtomkring med Leif Rustad i Store Studio gikk på lufta lørdagskveldene, var gatene folketomme. Berghs filosofi var klar, han var sterkt imot å dele musikken i båser; ”noe skarpt skille eksisterer ikke, og hvorfor skulle ikke også seriøs musikk være underholdende?». En holdning som fortsatt er levende i orkesteret.

Da Bergh gikk av i 1976 hadde det skjedd et generasjonsskifte. I løpet av hans 30 år som leder, ble musikerantallet fordoblet fra 24 til 48. De opprinnelige musikerne, med allroundbakgrunn fra kaféorkestrene, spilte sammen med yngre, ambisiøse, mer spesialiserte musikere med ståsted i en symfonisk tradisjon. Sverre Bruland ble ansatt som dirigent og han peilet dem inn på et mer krevende symfonisk repertoar og åpnet for norsk samtidsmusikk.

Da Bruland gikk av i 1988 hadde orkestret vært igjennom en betydelig modningsprosess. Blant 158 søkere til stillingen som sjefsdirigent ble Avi Ostrowsky ansatt for tre år, fra 1989. Da finnen Ari Rasilainen overtok dirigentpinnen i 1994, fant han et potent og spillesugent orkester. Rasilainen ledet orkestret fram til 2002 sesongen. Fra 2003 til 2005 var sjefdirigenten Rolf Gupta, før orkesteret fristet noen år uten sjefdirigent. Det ble etter hvert besluttet at KORK skulle ha en ny musikalsk leder for å sikre sin musikalske utvikling, og valget falt til slutt på Thomas Søndergård, en danske som er i ferd med å gjøre kometkarriere, både som operadirigent og som en stadig mer ønsket dirigent for de store, internasjonale orkestrene. Han har vært vår sjefdirigent og musikalske rådgiver fra høsten 2009.

KORK peker også ut en norsk dirigentprofil hver sesong. i sesongen 10/11 har vi gleden av å presentere Eivind Aadland, som i de siste årene har markert seg som en dirigent av høy internasjonal klasse.

KORK møter sitt publikum på mange ulike arenaer. Med tilstedeværelse i tv, radio og på internett samt cd- og bokutgivelser er KORK en av NRKs mest multimediale og tilgjengelige enheter. Nettopp tilstedeværelsen på alle nye plattformer er viktig for orkesteret, og her ønsker vi å være i front. KORK er ikke lenger bare et radioorkester, men et orkester for alle medier!

Sentralt i orkesterets filosofi er begreper som lek, nysgjerrighet og fleksibilitet . KORK er opptatt av å bryte sjangergrenser, bygge bro over generasjonskløften, kort sagt vise at KORK er et barn av sin tid, og opptatt av å utvikle seg sammen med sine lyttere, seere og konsertpublikum. Nå er det plass for alt, fra folkemusikk til opera – black metal til pop – Beethovens 5. til Ultima-festivalen.

KORK har en helt sentral plass i norsk musikkliv og står for en allsidighet og en anvendelighet som er unik i Norge i dag. Som en levende kunstformidler er orkesteret med på å markere og opprettholde NRKs egenart som allmenkringkaster med spesielt ansvar for den skapende norske virkelighet – KORK er hele landets orkester!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.